veetransport
de grenzeloze misstanden van veetransport
Alleen om een paar cent per kilo te besparen, gaan er jaarlijks miljoenen dieren in overvolle vrachtwagens de grens over. Zo zijn biggen vaak op weg naar Zuid-Spanje, om daar afgemest of geslacht te worden. De regelgeving om de dieren te beschermen wordt slecht gecontroleerd. En onderweg zijn de omstandigheden sowieso niet om over naar huis te schrijven.
Dit is er mis met veetransport:
- De regelgeving is zeer beperkt en wordt slecht gehandhaafd.
- Onderweg krijgen de dieren te maken met stress en ziekte.
- Lang transport is vaak zinloos.
Veetransport is wreed transport
Veel dieren verlaten voor het eerst de stal als ze op transport gaan. Vaak gaat het opdrijven hardhandig, met ongelukken als gevolg. En dan is de rit nog niet begonnen. De dieren zitten op elkaar gepropt in een kleine ruimte, wat onrust, agressie en verwondingen veroorzaakt. Deze stressvolle ervaring leidt regelmatig tot paniek, diarree en wagenziekte.
En dan zijn er nog de weersomstandigheden. In Nederland is het steeds vaker heet, waardoor die dieren steeds vaker last hebben van extreme hittestress bij de relatief korte transporten naar het slachthuis. Bij langeafstandstransporten lijden de dieren langdurig door bijvoorbeeld de hitte in de files onderweg naar Spanje of door kou en sneeuw naar Polen. Om het leed compleet te maken, zijn ventilatie, verwarming en drinkwater vaak onvoldoende geregeld. Hoe langer het transport duurt, hoe slechter het gaat.
sluit je aan
Meld je aan voor onze e-mailnieuwsbrief met nieuws, acties, successen en tips.
Veetransport is toegestaan als het dier ‘fit’ genoeg is
Wat is fit? Dat staat nergens duidelijk omschreven. Wel is bekend dat een zwak dier op de boerderij moet worden afgemaakt door een dierenarts. Omdat het dier dan geen geld oplevert voor de veehouder, zijn er alsnog veel gevallen bekend waarin zieke en zwakke dieren op transport zijn gezet. In 2019 kwam naar buiten dat bij enkele slachterijen zelfs de NVWA niet ingreep toen er zeker honderd zeer ernstig zieke koeien naar het slachthuis werden vervoerd.
De dieren betalen de échte prijs
Veel transporten zijn onnodig. Jaarlijks importeren we zo’n 700.000 jonge kalfjes, terwijl we tegelijkertijd zelf een grote exporteur zijn van kalfsvlees. En waarvoor zijn deze internationale transporten goed? Ze leveren hooguit een paar cent winst per kilo vlees op.
Wat wil Wakker Dier verbeteren?
- Geen internationaal transport van levende dieren.
- Diervriendelijkere omstandigheden in veewagens.
- Kortere reistijden.
- Betere en strengere controles.