Coop, DekaMarkt en Dirk: keurmerk voor kipvleeswaren

Beeld: kippen in een overdekte uitloop van een Beter Leven stal

De kipvleeswaren van Coop, DekaMarkt en Dirk voldoen minimaal aan de criteria van het keurmerk één ster Beter Leven. Dat bevestigen de supermarkten aan Wakker Dier. “Het is belangrijk dat de supermarkten overstappen op een goed onafhankelijk keurmerk, voor de kippen én de consument,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Eerste stap

Plus maakte in september dit jaar als eerste de stap naar huismerk kipvleeswaren met een keurmerk. Nu zijn er dus vier supermarkten die hun kip een beter leven geven. Zij kiezen voor het onafhankelijke één ster Beter Leven keurmerk als ondergrens voor hun vleeswaren.

Bij Coop hebben alle kipvleeswaren vanaf nu minimaal één ster; Dirk en Dekamarkt schakelen medio 2020 over. Het gaat om alle huismerk gesneden kipvleeswaren voor op de boterham. “Een belangrijke stap in onze strijd om keurmerkloze kip uit de schappen van de supermarkten te krijgen,” zegt Hilhorst.

Steekproef

Afgelopen maand publiceerde Wakker Dier een steekproef over dierenwelzijnskeurmerken op kipvleeswaren. Tussen 2018 en 2019 was een lichte stijging te zien in het aandeel vleeswaren met een keurmerk; van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop krijgen.

Achterlopers

In de steekproef hadden Albert Heijn, Aldi en Lidl het dieronvriendelijkste aanbod. Aldi en Lidl verkochten uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk en bij Albert Heijn had slechts acht procent een keurmerk. Hilhorst: “Deze drie grote spelers bezitten samen de helft van de markt. Je mag verwachten dat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor de kippen. Maar het tegendeel is waar.”

Beeld: grafiek van supermarkten en het aandeel kipvleeswaren met een keurmerk