“De supers zijn varkenshaas-verslaafd”
Tien supermarkten blijven stunten met keurmerkloze varkenshaas, ondanks de afspraak om hier al zo’n vier jaar geleden mee te stoppen. Dit blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Alle supermarkten spraken af om vanaf 2016 alleen nog varkensvlees met minimaal één Beter Leven ster te verkopen. “De supers, vooral Plus, lijken wel varkenshaas-verslaafd,” verzucht Anne Hilhorst van Wakker Dier.
De supermarkten ondertekenden in 2013 het convenant Varken van Morgen. Daarin spraken zij af om vanaf 2016 geen varkensvlees meer te verkopen met lagere eisen dan één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Maar ruim de helft van de aanbiedingen met varkenshaas heeft nog altijd geen keurmerk (51 procent). De Kiloknaller Monitor keek naar de eerste drie kwartalen van 2020.
Kiloknaller Plus
Opvallend is dat Plus het meest kiloknalt met varkenshaas, terwijl zij zich graag profileert als de meest verantwoorde supermarkt. Plus had in de afgelopen drie kwartalen had zij 23 keurmerkloze varkenshaas-stunts. Nummer twee Deen volgt met elf stuks. Daarna komt Aldi met negen stuks.
Zonder kiloknallers
Albert Heijn en Spar hadden de eerste negen maanden van dit jaar geen kiloknallerhaas in de aanbieding. Albert Heijn zelfs al niet meer sinds medio 2016. Hilhorst: “Het kan dus ook anders,” zegt Hilhorst. “De supers moeten dit snel oplossen. De meerderheid schendt het convenant en blijft ordinair kiloknallen met dit leedvlees.”
Haas vs. speklap
Varkenshaas is opvallend vaak zonder keurmerk in de aanbieding. Ander varkensvlees heeft vaker wel een keurmerk. Zo hebben speklappen en karbonades in de aanbieding altijd een dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt omdat er uit één varken heel wat speklappen en karbonades gesneden kunnen worden, maar slechts twee varkenshaasjes. “Elk bakje met twee keurmerkloze varkenshazen staat voor één varken met een rotleven. De supermarkten schuiven hun mooie principes opzij zodra er een aanbieding lonkt,” concludeert Hilhorst.
Kiloknallercampagne
Kiloknallers zijn Wakker Dier al jaren een doorn in het oog. In de strijd om het marktaandeel, proberen de supermarkten klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees. De dieren betalen hiervoor de prijs. Bijvoorbeeld varkens van honderd kilo die nog geen vierkante meter ruimte per dier krijgen. “Supermarkten treden de onderlinge afspraken met voeten. Ze blijven spelletjes spelen over de ruggen van de dieren,” zegt Hilhorst.