Fenomenale stunt: Jumbo stopt met vleesstunts
Jumbo stopt met aanbiedingen op vers vlees. Dit laat de supermarkt aan Wakker Dier weten. Jumbo is de eerste supermarkt die deze ingrijpende stap zet. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: “Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden.” Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen.
Meer plant
Met het nieuwe aanbiedingenbeleid werkt Jumbo toe naar de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier, die Jumbo vanaf nu expliciet omarmt. Acht supermarkten onderschrijven nu deze doelstelling: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus. Zij hebben samen een marktaandeel van meer dan 85 procent. Daarnaast doen ook online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars mee.
Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is op dit moment 40 procent plantaardig. Wakker Dier vraagt bedrijven om actief toe te werken naar een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. De Gezondheidsraad concludeerde onlangs dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast zorgt voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.
Scope en planning
Het nieuwe aanbiedingenbeleid wordt vanaf week 22 doorgevoerd. Vanaf dan zijn er geen afprijzingen meer voor vers rund-, varkens- en kippenvlees in alle Nederlandse winkels en de webshop van Jumbo.