Kandidaat Muscle Meat teruggetrokken uit Liegebeest

Wakker Dier trekt opnieuw een kandidaat terug uit de Liegebeestverkiezing: na Albert Heijn past nu ook Muscle Meat zijn onware claims aan. De producent van kant-en-klaarmaaltijden heeft foutieve claims over het welzijn van zijn kip van de website verwijderd. Ook erkent Muscle Meat dat ze gebruik maken van plofkip. Leonie Vestering van Wakker Dier licht toe: “Er is niets diervriendelijks aan een kip die zo zwaar wordt, dat hij door z’n eigen poten zakt.”

Op de website stond dat hun kip afkomstig is van een Thais bedrijf dat ‘ver voorop loopt’ op Europese kip qua dierenwelzijn, maar feitelijk gaat het om plofkip. Vestering: “Muscle Meat erkent plofkip te verkopen, heeft de uitspraak verwijderd en is daarom teruggetrokken uit de Liegebeestverkiezing.” De kant-en-klaar maaltijden zijn onder andere te koop bij Jumbo.

Albert Heijn

Eerder werd Albert Heijn teruggetrokken uit de verkiezing. Albert Heijn geeft aan te begrijpen dat de term “natuurlijke omstandigheden” op de Greenfields rundvleesverpakking verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ook de claim dat alle kalfjes buiten in de weide kunnen lopen wordt aangepast op de zuivelverpakking. De supermarkt is direct aan de slag gegaan met het doorvoeren van de aanpassingen.

Iglo: ‘verantwoord’ gemartelde vis

Er zijn nog twee kandidaten in de verkiezing: Iglo en BBB-minister Wiersma. Iglo beweert op de verpakking van zijn vissticks dat de vis ‘duurzaam en verantwoord’ is gevangen. Voor de vissen is de vangst echter een lijdensweg. Zij worden een overvol net in gejaagd en sterven veelal door beknelling of drukverschil. Vissen die dit overleven, stikken vervolgens aan boord.

BBB-minister Wiersma: “overdreven dierenleed”

Dierenleed in de Nederlandse vee-industrie “wordt erger voorgesteld dan het is,” aldus landbouwminister Wiersma. Vorig jaar stierven er 46 miljoen dieren nog voordat zij bij het slachthuis aankwamen. Vestering: “De vee-industrie is gruwelijker dan mensen weten, de staldeuren zitten niet voor niets potdicht. De minister is hier prima van op de hoogte, maar kiest ervoor om sprookjes te vertellen.”

De verkiezing

Met de verkiezing stelt Wakker Dier leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn aan de kaak. De organisatie nomineert voor het eerst een minister. Vestering: “Voorheen waarschuwden we consumenten vooral voor mooie praatjes van supermarkten en A-merken. Nu vertellen zelfs ministers sprookjes over dierenwelzijn.” Op 3 december wordt de winnaar bekendgemaakt.