Koemelk en plantaardige melk bijna gelijk in prijs bij Aldi en Lidl

Beeld: supermarktschap met plantaardige melk

Bij Aldi en Lidl betaal je voor een liter plantaardige melk bijna hetzelfde als voor een liter koemelk. Dit blijkt uit een prijsanalyse van Wakker Dier. “Veel consumenten kiezen een product op basis van de prijs. Aldi en Lidl helpen hun klanten dus met het maken van betere keuzes,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Begin dit jaar steeg de prijs van plantaardige melk door de invoering van de havermelktaks. Wakker Dier luidde de noodklok omdat de verkoopcijfers van plantaardige melk kelderden met zeven procent. In mei was een liter koemelk gemiddeld 91 cent goedkoper dan plantaardige melk. Nu is dit verschil kleiner: 76 cent.

Beeld: de gemiddelde supermarktprijzen voor dierlijke en plantaardige melk

Achterlopers

Bij DekaMarkt is het prijsverschil tussen een liter koemelk en plantaardige melk met 1,- euro het grootst. En ook bij Dirk (94 cent), Hoogvliet (98 cent) en Plus (96 cent) is plantaardige melk aanzienlijk duurder. Molenaar: “Dit maakt de keuze voor plantaardig minder aantrekkelijk. Deze supermarkten moeten beter hun best doen.”

Concurrentievoordeel

Door overheidsbeleid heeft koemelk een groot concurrentievoordeel ten opzichte van plantaardige alternatieven. De kostprijs van koemelk wordt kunstmatig laag gehouden met landbouwsubsidies. Plantaardige melk is juist duurder door een verbruiksbelasting van 26 cent per liter. Molenaar: “Gelukkig hebben we de politiek niet nodig om dit recht te zetten. Supermarkten bepalen zelf hoe zij hun melk prijzen.”

Prijsanalyse

Wakker Dier analyseerde de ontwikkeling van de gemiddelde literprijzen van houdbare en verse melk van de supermarktketens Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. De dierenwelzijnsorganisatie vergeleek koemelk (mager, halfvol, vol) en plantaardige melk (soja-, haver-, rijst-, en amandelmelk).