McDonald’s uit verkiezing Liegebeest gehaald

Wakker Dier haalt McDonald’s uit de Liegebeestverkiezing. De fastfoodketen was genomineerd omdat die deed alsof hij was gestopt met plofkippen. Inmiddels heeft de keten deze foutieve claim ingetrokken. “Fijn dat McDonald’s zijn klanten niet meer op het verkeerde been zet, maar echte stappen zet je pas als je gewoon stopt met plofkip en niet alleen advertenties aanpast,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Op de webpagina waar McDonald’s openheid wil geven over de herkomst van zijn eten, deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen “100 procent enriched kippenvlees” gebruikt. In werkelijkheid verkoopt de fastfoodketen nog altijd plofkip en is hij vast van plan dit te blijven doen. De claim op de website is aangepast. Nu stelt McDonalds duidelijk dat hij plofkip verkoopt.

Eerdere misleiding

Het is niet de eerste keer dat McDonald’s zijn klanten op het verkeerde been zet. In 2014 zei McDonald’s ook dat hij geen plofkip verkoopt. De Reclame Code Commissie (RCC) bestempelde dit toen als misleidend, waarna McDonald’s de leugen aanpaste. En in 2013 won McDonald’s de Liegebeestverkiezing, ook vanwege plofkip. Wakker Dier betreurt het dat ze de fastfoodketen nu weer moet terugfluiten. “Blijkbaar durft McDonald’s niet bekend te maken dat hij plofkip verkoopt. Ze lijken zich ervoor te schamen,” aldus Anne Hilhorst.

Vier kandidaten

Er zijn nu nog vier kandidaten over in de Liegebeestverkiezing: ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo en ten slotte de AH kip met de minste ruimte.

Liegebeestverkiezing

Met de jaarlijkse verkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die liegen of misleiden, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Op 18 september maken we de Liegebeest 2019 bekend.