Minder plantaardige melk verkocht door havermelktaks

Beeld: supermarktschap met plantaardige melk

Supermarkten verkochten dit jaar zeven procent minder plantaardige melk dan in dezelfde periode het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Circana. Dit na een verhoging van de verbruiksbelasting die wel geldt voor plantaardige melk, maar niet voor dierlijke. Collin Molenaar van Wakker Dier: “Een zeer kwalijke ontwikkeling en een direct gevolg van falend overheidsbeleid.”

Consument in portemonnee geraakt

Wakker Dier analyseerde de prijsontwikkeling van koemelk en plantaardige melk bij zeven grote supermarktketens. Sinds de heffingswijziging op 1 januari 2024 werd plantaardige melk 12 eurocent duurder en kelderde de verkoop. Koemelk werd juist 4 eurocent goedkoper. Molenaar: “Deze prijzen verleiden consumenten om slechte keuzes te maken.”

Oneerlijke concurrentie

De verbruiksbelasting op veel alcoholvrije dranken steeg dit jaar van 9 eurocent naar 26 eurocent per liter. Dierlijke melk was al langer vrijgesteld van deze belasting en had hiermee een concurrentievoordeel. Dit is sinds de tariefaanpassing nog groter geworden. Molenaar: “De overheid wil dat we in Nederland meer plantaardig gaan consumeren. Maar werkt dit nu zelf actief tegen.”

Brandbrief

Op initiatief van meerdere partijen die ontevreden zijn met de huidige verbruiksbelasting, wordt deze per 1 januari 2026 opnieuw aangepast. De Tweede Kamer besluit binnenkort over de nieuwe invulling. Wakker Dier stuurt een brandbrief naar de Tweede Kamer waarin zij vraagt om dierlijke melk niet langer te bevoordelen en deze op gelijke wijze te belasten als plantaardige melk.