Nauwelijks kant-en-klaarmaaltijden zonder dieren

Beeld: supermarktschap met kant-en-klaarmaaltijden

Maar liefst 96 procent van de verse kant-en-klaarmaaltijden in de supermarkt bevat dierlijke ingrediënten zoals vlees, vis, ei en kaas. En 82 procent bevat vlees of vis, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. “Het wordt de consument die voor gemak gaat wel erg moeilijk gemaakt om te kiezen voor een maaltijd zonder dieren,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Wakker Dier analyseerde in totaal 850 verse kant-en-klaarmaaltijden van de tien grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.

Beeld: het aandeel plantaardige kant-en-klaarmaaltijden per supermarktketen

Achterlopers

DekaMarkt, Hoogvliet en Vomar scoren het slechtst: al hun kant-en-klaarmaaltijden bevatten dierlijke ingrediënten. Dit zijn tevens de enige drie supermarkten in het rijtje die zich nog niet hebben gecommitteerd aan de doelstellingen van Wakker Dier voor een transitie naar meer plantaardige eiwitten. “Het is duidelijk hoog tijd dat deze achterlopers zich ook aansluiten en hun steentje bijdragen aan een meer plantaardig aanbod.”

Meeste keuze bij Albert Heijn

Bij Albert Heijn is het aandeel plantaardig met 10 procent het grootst. Al is ook hier nog veel ruimte voor verbetering: voor elke plantaardige maaltijd zijn er negen met dierlijke ingrediënten. Net als tien andere supermarkten heeft Albert Heijn toegezegd om actief toe te werken naar een verkoopaandeel plantaardige eiwitten van 60 procent in 2030.

Weinig vleesvervangers

Van alle plantaardige kant-en-klaarmaaltijden bevat slechts 1 procent een vleesvervanger zoals we die kennen uit het versschap. Molenaar: “Een gemiste kans. Consumenten kennen deze vervangers al en ze kunnen de dierlijke ingrediënten één op één vervangen.”

Meer plantaardig

De Gezondheidsraad roept bedrijven op om plantaardig eten makkelijker te maken, omdat dit beter is voor het milieu en onze gezondheid. Molenaar: “Kant-en-klaarmaaltijden zijn bij uitstek geschikt om plantaardig eten makkelijker te maken. Hier liggen dus nog volop kansen.”

Groeimarkt

Supermarkten weten een flinke omzetgroei te realiseren op het gebied van kant-en-klaar: van €641 miljoen in 2022 naar €677 miljoen in 2023. De groei wordt volgens het Food Service Instituut (FSIN) onder andere aangejaagd door jongere generaties en de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens.

Bekijk hier het rapport.