Nieuwe tv-campagne: skip de AH kip
Wakker Dier start vandaag een tv-campagne over het leed van de AH kip. Deze leeft namelijk een erbarmelijk bestaan in overvolle stallen, met zestien kippen per vierkante meter. Wakker Dier vindt dit onacceptabel en roept iedereen op om deze AH kip niet meer te kopen. “Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen aan zijn AH kip stelt, kun je deze kip beter helemaal skippen,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Weinig ruimte in de stal leidt tot allerlei problemen voor de dieren. Zo zorgt de hoge bezetting voor stress, omdat de dieren elkaar in de weg zitten. Soms zelfs zo erg dat ze over elkaar heen lopen, waardoor ze elkaar bekrassen.
Poepvloer
Hoe meer dieren er op een vierkante meter staan, hoe groter ook de kans op voetzweren. Veel dieren zorgen namelijk ook voor veel poep op de vloer. Deze uitwerpselen drogen minder goed bij een hoger aantal kippen. Natte poep maakt de voetzolen van de kippen week, en de ammoniak brandt in de poten met voetzweren als gevolg. Op hete dagen zorgt de hoge dichtheid er daarnaast ook nog voor dat de stal moeilijker te koelen is, waardoor de kans op hittestress toeneemt.
Zelfs Aldi
Hoe het leven van een kip eruit ziet verschilt per supermarktketen. Bij Jumbo leven de ‘basiskippen’ bijvoorbeeld met dertien kippen op een vierkante meter. Maar er zijn dus ook supermarkten – waaronder Albert Heijn, Lidl en Plus – waar deze kippen met z’n zestienen per vierkante meter leven. Hilhorst: “Van marktleider Albert Heijn verwacht je zulke slechte welzijnseisen niet. Zelfs Aldi geeft zijn kippen meer ruimte.”
Welzijnseisen
Wakker Dier wil dat alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal voldoet aan de welzijnseisen van één Beter Leven-ster. Op die manier worden de grootste welzijnsproblemen bij de kippen weggenomen.