Overheidscampagne faalt door taboe vlees
Door mismanagement eindigde vleesvermindering in de overheidscampagne Iedereen doet wat in een fiasco. Dat concludeert Wakker Dier aan de hand van documenten die zij in handen kreeg via de Wet openbaarheid van bestuur. “De halfslachtige campagne mist nu elke vorm van politieke daadkracht,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
In 2019 lanceerde de overheid de campagne Iedereen doet wat om burgers over te halen zelf stappen te zetten tegen klimaatverandering. Omdat vleesvermindering een enorme impact heeft, stond het als belangrijkste thema klaar bij de opbouw van de campagne. Maar vlak voor de lancering werd het door het ministerie van LNV geschrapt.
Politiek gevoelig
Uit de vrijgegeven documenten wordt niet duidelijk waarom het onderwerp werd geschrapt. In de documenten staat wel dat uit onderzoek van de overheid blijkt dat respondenten minder vlees een laagdrempelig advies vinden. Maar in de correspondentie van ambtenaren wordt gesproken over ‘een politiek erg gevoelig onderwerp’, ‘dat ons eerste concept wellicht gevoeligheden voor de sector bevatten’ en ‘we willen niet expliciet minder vlees communiceren’.
Ophef
De afwezigheid van het onderwerp vleesconsumptie zorgde voor veel ophef bij de lancering van de campagne. De overheid ontving honderden mails, berichten en telefoontjes van burgers die het ontbreken van vleesvermindering bekritiseren. Onder deze druk kwam er op de website alsnog een advies om ‘meer noten en peulvruchten’ te eten. “Een slappe manier om vleesvermindering aan te kaarten, zonder het in de mond te nemen,” zegt Hilhorst.
Beroep
Wakker Dier wil weten waarom vleesvermindering uit de campagne werd geschrapt. Tot nog toe kreeg de dierenwelzijnsorganisatie slechts een deel van de opgevraagde documenten en is veel van de geleverde informatie zwartgelakt. Hilhorst: “We willen weten wie er verantwoordelijk was voor deze besluiten en of er lobby van de vleessector in het spel was.” Wakker Dier voert een beroepszaak om de onderste steen boven te krijgen.