Reclame Code Commissie: supermarkt DEEN misleidt klant over dierenwelzijn

Supermarkt DEEN presenteert haar beleid op het gebied van dierenwelzijn gunstiger dan in werkelijkheid het geval is. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. DEEN zegt onder andere dat zij geen kiloknallers verkoopt, en dat haar assortiment kip- en varkensvlees optimaal verduurzaamd is. De RCC vindt die uitspraken misleidend.  Wakker Dier is blij met de uitspraak van de Commissie: “Niet alleen kiloknalt DEEN er op los, ze liegen er ook nog over. Onsmakelijk en oneerlijk,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Radiospot aanleiding

DEEN deed de uitlatingen naar aanleiding van een radiospot van Wakker Dier. In de commercial waarschuwt Wakker Dier de klant van DEEN voor de kiloknallers van de supermarkt. DEEN werd aangesproken in de kiloknallercampagne omdat zij regelmatig bovenin de kiloknallerranglijst eindigt.

Driemaal onjuist

In een reactie op de radiospot zegt DEEN dat zij geen kiloknallers verkoopt, haar kip- en varkensvleesassortiment optimaal verduurzaamd is, en dat zij geen gebruik kan maken van het Beter Leven keurmerk alleen omdat zij een eigen slagerij heeft. Deze reactie van DEEN werd door diverse media opgepikt. Nu zijn alle drie de uitspraken door de RCC als onjuist beoordeeld. Hilhorst: ”We snappen dat DEEN liever ontkent dat ze stunt met dierenleed. Maar in plaats van haar klanten voor te liegen, kan ze er dan beter gewoon mee stoppen.”

Kiloknallercampagne

Wakker Dier voert al jaren campagne tegen kiloknallers; aanbiedingen van keurmerkloos vlees in supermarktfolders. Hierop spreekt zij de supermarkten aan, want achter de kiloknallers gaat veel dierenleed schuil.