Wakker Dier opnieuw op de radio: Vomar, ho maar

Beeld: supermarkt kassa

Met een radiocommercial vraagt Wakker Dier supermarkt Vomar opnieuw om te stoppen met vlees opdringen. “Vomar stunt nog volop met vlees en kan nog veel doen om consumenten te helpen plantaardiger te eten,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Samen hebben deze supermarkten een marktaandeel van meer dan 90 procent.

Kleine achterlopers

Alleen enkele kleinere Superunieleden hebben zich nog niet aangesloten. Molenaar: “Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een kleine supermarkt als Vomar niet meegaat met diervriendelijke stappen in de markt. Wij gaan door tot alle supermarkten meedoen, want de inzet is hoog: jaarlijks belanden in Nederland zeker 150 miljoen dieren in de supermarktschappen. Dat getal moet flínk omlaag.”

Minder dieren

Supermarkten sturen op verschillende manieren wat hun klanten kopen. Denk aan de plek en ruimte die een product krijgt in het schap, een lage prijs of een tijdelijke korting, maar ook aan het promoten van producten via schapkaartjes en recepten. Wakker Dier wil dat supermarkten deze marketinginstrumenten inzetten om minder dieren te verkopen. Dit is niet alleen goed voor de dieren zelf, maar ook voor het milieu en onze gezondheid.