Wakker Dier prijst eitjes aan
In een nieuwe radiospot toont Wakker Dier zich van de zonnige kant en prijst supermarktketen Lidl met de start van de verkoop van Kipster-eieren. “Vaak zijn we boos over supermarkten, maar nu zijn we juist blij. Blij met het Kipster-ei.”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Kipster is een nieuw bedrijf dat eieren produceert op een dier- en milieuvriendelijkere manier. Zo hebben de kippen een binnen- en een buitentuin met zand om te stofbaden, stro om te pikken en bomen om onder te scharrelen. Daarnaast wordt het fijnstof in de binnentuin afgevangen, zodat er altijd frisse lucht is.
Wat vooral bijzonder is aan Kipster is dat het eimerk ook de verantwoordelijkheid neemt voor de haantjes, de broertjes van de legkippen. Normaal worden haantjes direct uit het ei vergast omdat ze geen eieren leggen. Kipster doet dat niet. Zij houden de haantjes totdat ze ongeveer vijftien weken oud zijn. Dit hanenvlees wordt ook verkocht bij de Lidl.
Positief geluid
Voor Wakker Dier is deze manier van produceren een goede reden om met een positief geluid naar buiten te treden. Hilhorst: “We hebben dit ook gedaan bij het Rondeel-ei van Albert Heijn en toen Plus aankondigde alle legkippen naar buiten te laten.” De organisatie hoopt op deze manier mee te helpen om van het diervriendelijkere ei een succes te maken.