Wakker Dier stuurt Vomar-klant naar Aldi, Dirk en Lidl

In een nieuwe radiocommercial adviseert Wakker Dier de klanten van Vomar om boodschappen te doen bij een concurrent: Aldi, Dirk of Lidl. Vomar blijft namelijk veel vlees aansmeren. Collin Molenaar van Wakker Dier: “Vomar beweert dat grote stappen naar meer plantaardig niet samengaan met betaalbare boodschappen voor iedereen. Maar discounters Aldi, Dirk en Lidl laten zien dat het kan.”

60 procent plantaardig

Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. Elf supermarkten, waaronder Aldi, Dirk en Lidl, hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Deze bedrijven beloven bovendien dat de totale hoeveelheid verkochte eiwitten niet zal toenemen, zodat plantaardige eiwitten daadwerkelijk de dierlijke vervangen.

Vlees aansmeren

Vomar is minder ambitieus en werkt toe naar 50 procent plantaardige eiwitten in 2030. Bovendien wil de supermarkt niet toezeggen dat het totale aantal verkochte eiwitten niet zal stijgen. Hiermee houdt Vomar de mogelijkheid open dit doel te bereiken door meer plantaardige eiwitten te gaan verkopen. De supermarkt zet in ieder geval nog niet in op minder vlees en dierlijke producten. En blijft de vleesverkoop zelfs stimuleren met veel vleesstunts.

Naast Vomar hebben alleen de kleinere supermarktketens zich nog niet verbonden aan de ‘Meer plant’-doelstelling van Wakker Dier: Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, MCD, Nettorama en Poiesz. Wakker Dier wil dat alle supermarkten dezelfde doelstelling omarmen, zodat een gelijk speelveld ontstaat.

Dier, mens en milieu

Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid. De Gezondheidsraad concludeert dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.