Wakker Dier waarschuwt voor sloopmelk in A-merken

Sloopmelk in A-merken

Vandaag start een nieuwe campagne waarin Wakker Dier consumenten waarschuwt voor sloopmelk in A-merken. Ongeveer negentig procent van de zuivel in het schap is sloopmelk. Deze melk komt van koeien die doorgefokt zijn om meer melk te geven dan goed voor ze is. Zo houden producenten de prijs laag. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Ook bekende producten zoals Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker worden gemaakt met sloopmelk. Je mag beter verwachten van deze A-merken.”

Om inkoopprijzen laag te houden, wordt er veel gevraagd van de Nederlandse melkkoe. Door stevig doorfokken produceert de gemiddelde koe 9.000 liter melk per jaar. Veel meer dan goed voor haar is. Vaak leven de dieren onder slechte omstandigheden, in stallen met bijvoorbeeld betonnen vloeren, krappe ligplekken en weinig leefruimte. Vestering: “De meeste melkkoeien leiden een slopend leven voor goedkope zuivel. Dat moet stoppen.”

Ziek naar de slacht

Door de slechte leefomstandigheden en de enorm hoge melkvraag krijgt de typische ‘hoogproductieve’ melkkoe snel last van allerlei ziektes en aandoeningen. Zo loopt ongeveer één op de vijf Nederlandse melkkoeien kreupel. En één op de vier krijgt ieder jaar één of zelfs meerdere pijnlijke uierontstekingen. Dit leven sloopt haar; een gemiddelde Nederlandse melkkoe gaat net na haar zesde verjaardag naar de slacht.

A-merken

Een groot deel van de A-merken in het schap zijn van drie grote zuivelaars: FrieslandCampina, Arla Foods en Danone. Zij kopen melk direct van de boer en kunnen voorwaarden stellen aan de leefomstandigheden van de koeien. Vestering: “Deze bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Het leven en het leed van de melkkoe ligt in hun handen”.

Campagne tegen sloopmelk

Wakker Dier wil dat sloopmelk uit de schappen verdwijnt en dat alle zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO). Binnen deze keurmerken ligt de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en zijn de leefomstandigheden aanzienlijk beter. Op dit moment draagt minder dan tien procent van de zuivel in de supermarkten een van deze keurmerken.