campagne voor de plofkip

van plofkip naar Beter Leven-kip

Plofkippen zijn extreem doorgefokt om in korte tijd zo snel mogelijk te groeien. Het resultaat? Spotgoedkoop kippenvlees en heel veel kippenleed. Dankzij onze langlopende campagne stapten alle supermarkten af van de plofkip. Maar we zijn pas tevreden als dit leedvlees nergens meer te koop is.

Meld je nu aan voor onze e-mailnieuwsbrief met nieuws, acties, successen en tips.

Van kuikentje naar vleeshomp

Een plofkip groeit in zes weken tijd uit van een schattig geel kuikentje naar een vleeshomp van 2,3 kilo. Dat klinkt niet gezond en dat is het ook niet. Door hun absurd snelle groei zijn veel plofkippen ziek en kunnen ze vaak moeilijk lopen. En alsof ze nog niet genoeg lijden, hebben ze minder dan één A4-tje aan leefruimte en staan ze altijd in hun eigen poep. Buiten komen ze pas op weg naar het slachthuis.

  • 6 jaar

    zo oud kan een kip worden

  • 6 weken

    zo oud wordt een plofkip

  • één A4

    ruimte per plofkip

2012 – 2013 Wakker schudden

Toen wij in 2012 begonnen met onze campagne voor de plofkip, hadden de meeste mensen nog geen idee van het leed achter hun goedkope kipfiletje. Stap één was dus: Nederland wakker schudden. Hoe ziet een plofkip er eigenlijk uit? Hoe groot wordt zo’n dier? En wat betekent dat, minder dan een A4-tje aan ruimte in de stal? Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. En dankzij de steun van onze donateurs konden we dit beeld aan heel veel mensen laten zien.

2014 - 2015 Supermarkten op het matje

Onze reclamecampagne had het gewenste effect: steeds meer mensen vonden het leed van de plofkip onacceptabel. Ook in de media was plofkip inmiddels een begrip. Tijd om de supermarkten ter verantwoording te roepen. Want daar ging verreweg de meeste plofkip over de toonbank. We zetten de grootste supers in de spotlight, met daarbij de oproep: stop met plofkip.

In deze commercial spraken we Albert Heijn direct aan: stop met plofkip!

2016 – 2020 Van plofkip naar lokkip

Het duurde even voordat ook bij de supermarkten het kwartje viel. Maar in 2016 was het zover: Albert Heijn, Jumbo en Lidl namen als eersten afscheid van de plofkip. De meeste andere supermarkten volgden snel daarna. Zij stapten over naar een kip van een minder snel groeiend ras. Geweldig nieuws voor de kippen, want die hoefden niet meer zo snel te groeien. Maar: ze kregen nog steeds weinig ruimte in de stal. Want tja, dat is efficiënt en houdt de prijs laag. Wel zo handig als je klanten naar je winkel wilt lokken. Daarom doopten wij deze nieuwe kip om tot ‘lokkip’.

2021 – 2023 Betere kip in de supermarkt

Samen met onze achterban riepen we daarom de supermarkten op om over te stappen op kip die wél meer ruimte krijgt: de Beter Leven-kip. In 2021 volgde de doorbraak: alle supermarkten beloofden om vanaf 2023 al hun kippen minimaal één Beter Leven-ster te geven. Dat betekent gezondere kippen, meer ruimte, veel daglicht én een overdekte uitloop naar buiten. Wat een verschil met tien jaar geleden!

Wat wij waarderen in de campagnes van Wakker Dier is de humor die er in zit. En het is een strategisch goede keuze om de supermarkten aan te spreken, bijvoorbeeld op de verkoop van plofkip. Gelukkig met succes!

Joep de Jonge & Jorieke Ruimdonateurs

Nu de rest nog…

Ondertussen verkopen veel fastfoodketens, horeca, groothandels, poeliers en slagerijen nog volop plofkip. Zij geven blijkbaar minder om dit dierenleed. Maar we geven de strijd voor de plofkip zeker nog niet op. En: gelukkig heb je als consument zelf ook nog een keuze. Vind je dierenwelzijn belangrijk? Let dan altijd op de keurmerken. Staat er biologisch of Beter Leven op, dan weet je zeker dat het geen plofkip is.

In deze commercial roepen we McDonald's op een ludieke manier op om te stoppen met het verkopen van plofkip.

en nu de melkkoe

Achter gesloten staldeuren wordt de melkkoe uitgebuit. En net als bij de plofkip tien jaar geleden denken de meeste mensen dat het wel goed zit. Niet dus. Sluit je nu aan bij Team Koe en laat heel Nederland zien hoe zwaar haar leven écht is.