Supermarkten houden stap naar biologische zuivel tegen
![](https://wakkerdier.nl/scaled/400x224/app/uploads/2023/08/11153100/vrouwen-header-nieuwsbrief.jpg.webp)
Slechts 2,5 procent van de aanbiedingen voor dierlijke zuivel heeft een biologisch keurmerk; dat blijkt uit de zuivelmonitor van Wakker Dier. Daarmee loopt het aanbiedingenbeleid van supermarkten mijlenver achter bij de ambitie van de overheid dat in 2030 vijftien procent van de landbouw in Nederland biologisch moet zijn. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Zo lang supermarkten vooral stunten met sloopmelk-producten, werken ze boeren tegen die het beter willen doen voor dier en milieu.”
Bij alle tien grote supermarkten van Nederland lag in 2024 het aandeel aanbiedingen voor biologische zuivel onder de vijf procent. Plus, die onder zijn huismerk alleen nog biologische (karne)melk en yoghurt verkoopt, scoort het beste met 4,2 procent biologische zuivelaanbiedingen. Aldi scoort met een half procent het laagst. Zuivelaanbiedingen met een Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijven nog verder achter dan biologisch; slechts 0,1 procent van alle zuivelaanbiedingen draagt dit keurmerk.
![deze grafiek geeft het aandeel van biologische zuivelaanbiedingen weer per supermarkt.](https://wakkerdier.nl/scaled/500x364/app/uploads/2026/02/11104625/Aandeel_Supermarkten_Persbericht.jpg.webp)
Melkaanbiedingen diervriendelijker dan die voor yoghurt, kwark of kaas
Tussen verschillende soorten producten loopt het aandeel biologisch behoorlijk uiteen. Zo wordt veel vaker een biologische variant aangeprezen voor melk en karnemelk (respectievelijk ruim dertig en vijftig procent) dan voor bijvoorbeeld yoghurt (nog geen zeven procent). Bij kaas is het aandeel van de biologische aanbiedingen nog lager: nog geen twee procent. En dat terwijl met kaas veel vaker wordt gestunt dan met (karne)melk of yoghurt. Vestering: “Als je niets diervriendelijkers te promoten hebt, dan promoot je maar niks.”
Gevangen in het sloopmelknet
Supermarkten sturen met hun aanbiedingen het koopgedrag van consumenten. Door het aanprijzen van met name dieronvriendelijke producten houden ze ook veranderingen in de veehouderij tegen. Vestering: “Er staan melkveehouders in de rij om over te stappen op een biologische bedrijfsvoering. Maar als supermarkten blijven pushen op sloopmelk, komt er voor deze boeren geen ruimte om die omschakeling ook daadwerkelijk te maken.”
Campagne
De cijfers betreffen de zuivelaanbiedingen in 2024 van tien supermarkten: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Wakker Dier wil dat sloopmelk uit de schappen verdwijnt en dat alle dierlijke zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO).